Advertisement
ИНТЕРВЮ

Зам.-кметът Марин Захариев: Въвеждането на платено паркиране е неизбежно, дори сме закъснели

Г-н Захариев, от кога се обсъжда идеята за платено паркиране в Смолян?
По мои спомени, идеята за платено паркиране в Смолян, се обсъжда от 2013 г. Направи се едно предложение, което не се прие, и миналата година отново се възроди идеята. Дори хората започнаха да искат това, защото почти всеки има по 3-4 коли, оставя ги някъде и не ги ползва. Тази годи Общинският съвет прие решение за въвеждане на етапи на платени зони. На база това решение общинска администрация пое задачата да организира платеното паркиране – с хора, приложение, паркомати, кратък номер за SMS-и и т.н. Това нещо беше готово в края на септември и от тази седмица се изпълнява.

Има ли назначени служители, които ще отговарят за платеното паркиране, нов отдел ли е разкрит или са към други структури?
Не е разкрит нов отдел, мисля че са към инж. Мариана Цекова – или строителството, или устройство на територията. Но тези нови работни места са гласувани по-рано от Общински съвет, има решение за утвърждаване на четири бройки. В момента са започнали работа трима души.

Според Вас закъсняло ли е въвеждането на т. нар. „сини“ зони в Смолян?
Закъсняло е, според мен. Трябва да изходим от там – за ред, и до някаква степен – безопасност на хората. Друг е въпросът какви трябва да са цените. Общинският съвет е утвърдил едни стойности – 1 лев на час, 6 лева на ден, 30 лева на месец, този, който живее в зоната – 200 лева. За тези, които живеят в зоната е малко висока цената – това е факт, но той може да паркира и в останалите зони, не само на мястото, където живее. Ще предложим на Общинския съвет да се определят тримесечни, шестмесечни цени. Ще предложим там, където живее, да бъде от порядъка на 80-100 лв. Така че по отношение на цени и гъвкавост през декември с бюджета ще предложим и различни цени. Но по отношение на въпроса – трябваше ли, и закъсняло ли е – моето мнение е, че абсолютно трябваше в Смолян да има платено паркиране и сме закъснели, защото се получи едно безконтролно, не паркиране, а оставяне на колите. Имали сме случаи, за които знаем, че колата е оставена на публична общинска улица, а собственикът е в чужбина и го няма три или пет месеца. Съвсем скоро въведоха и в Кърджали. Гледали сме Хасково, Габрово, Враца, Велико Търново. Първото и най-важно нещо е да се разграничат колите, които активно се движат с тези, които са или изоставени, или по-малко се движат.

Казахте, че в Кърджали са въвели наскоро, знаете ли там какви са таксите?
Гледали сме на различни общини – няма под един лев на час, повечето дори са по-скъпи. Годишният абонамент за хора, които са с адрес, има доста по-евтини такси – до 100 лв., но те могат да си спират само на улицата, където живеят. Такова нещо, за сега, не е предвидено в нашата наредба.

Как са определени тези такси, на какъв принцип?
Направен е анализ какъв ще бъде разходът за зоната – заплати, маркировка, първоначални инвестиции, какъв ще бъде приходът, общият брой на местата, средната заетост. Но както ви казах тези такси още в края на годината ще бъдат прецизирани, по-гъвкави, за да може да отговорим на исканията на хората. Разбира се, ако исканията им са да бъде безплатно, както бе досега, няма да се получи.

До сега колко струва на Община Смолян подготовката за платено паркиране – закупуване на паркомати, маркировка, кратък номер и т.н.?
За краткия номер общината не плаща – взема се процент от цената. За паркоматите на този етап са похарчени 30 000 лв., скобите са около 1 000 лв., има разходи за работно облекло на служителите, обучение, заплати. Маркировката сме я започнали зад Общината и съда. Така че на този етап може да се каже не повече от 50 000 лв.

Как ще обясните на гражданите, че това е било необходимо за Смолян и наистина трябва да има платено паркиране?
Първо трябва да кажем, че това е решение на Общинския съвет, разбира се, сезирани с докладна от кмета. На второ място – темата отдавна е наболяла, и третото – най-важно за мен е, че не е нормално в центъра на града човек да паркира пет коли върху общинска собственост и те да стоят с месеци и години, без да се плаща такса. Разбираме, че това е допълнителна тежест за хората и затова е направено в много тесни граници и гъвкаво откъм варианти за плащане. Може да прозвучи като клише и като неприемливо за тях – но това се случва навсякъде. Накрая ще доведе до един по-сериозен ред и ще има къде да се спира. Във всеки град се случва така – първо има недоволство, после самите хора искат да се разширят тези зони. Трябва да стимулираме хората да се комбинират – да пътуват по трима, четирима, да използват градския транспорт, ако искат да ходят пеш или с велосипеди. Това е тенденция в цяла Европа.

Има ли гратисен период – например за първите 10 минути, защото това е важен момент за родители, които карат децата си на градина, училище?
Навсякъде е правило – ако човек е в колата, се води престой и може въобще да не плаща. Разбира се, че имаме и гратисен период – дава се толеранс за изпращане на SMS.

Кое е най-важното, което хората трябва да знаят?
Това, което трябва да знаят е, че от „Местни данъци и такси“ може да си закупуват абонаменти, да плащат с SMS-ите, от паркоматите. Ние ще бъдем толерантни и първата седмица само ще предупреждаваме, следващата седмица този, който е спрял два часа, например, и не е знаел, че има платено паркиране, ще плаща само престоя, т.е. дори да му бъде поставена скоба, няма да плаща санкцията. И след две-три седмици зоната ще започне да функционира в пълен мащаб.

Advertisement

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button