За 1666 лева на месец ФК „Родопа – Смолян“ ще продължи да ни облъчва с EFBET от 350 стълба
Общинският съвет на Смолян днес прие докладната записка на председателя Димитър Кацаров, с която се предоставят за безвъзмездно ползване на ФК „Родопа – Смолян“ 350 улични стълба в Пампорово и Смолян и 7 билборда в града за 5 години и шест месеца. В момента на тях са разположени реклами на хазартния оператор EFBET. Дали и с колко гласа е прието предложението не стана много ясно, но след оспорване на поименното гласуване квесторите обявиха, че „за“ са гласували 15 души. (Това е минималният брой гласове, необходими при разпореждане с общинско имущество.) Иван Френкев от БСП оспори резултата, но председателстващият Ангел Безергянов, не допусна ново преброяване.
Според решението, до 20 май 2025 г. EFBET ще продължи да рекламира дейността си от стълбовете в централната част на Смолян, а след това ще може да предоставя на „спонсори“ стълбовете до 21 май 2030 г. по околовръстния път на Смолян от тунела в Устово до „Карлък“.
„Ние не сме против Община Смолян да подпомага финансово футболния клуб, не сме и против да му бъде предоставено общинско имущество, където да рекламират спонсорите на клуба. Но не сме съгласни градът да бъде залят с реклама на хазарт“ – заяви председателят на инициативния комитет „Пристрастени към спорта, не към хазарта“ Зарко Маринов и обяви, че в деловодството на Община Смолян преди два дни са внесени близо 1000 подписа на смолянчани, които искат премахване на рекламата на хазарт от уличните стълбове.
Маринов поясни, че „Родопа-Смолян“ се намира в сложна ситуация, тъй като си е позволила да сключи договор за реклама с хазартен оператор със срок до 20 май 2025 г. В същото време Общинският съвет е дал на футболния клуб въпросните стълбове и места за билбордове до декември т. г. Договорът с фирмата, зад която стои EFBET – „Ц.Б.С. – 2009“ ЕООД, от страна на „Родопа-Смолян, е подписан от Валентин Кюлхански в качеството му на зам.-председател на управителния съвет на клуба. Същият е и общински съветник от „Новото време“.
„Ние не искаме „Родопа – Смолян“ да претърпи финансови щети. Затова предлагаме на Общинския съвет да удължи договора си с „Родопа – Смолян“ само с шест месеца. А през това време да се подготви ново решение, с което след 21 май 2025 г. да се забрани на футболния клуб да сключва договори за реклама с хазартни оператори.“ – заяви Маринов.
„Вземам думата и като гражданин, и като политик. Като народен представител в 49-ия парламент, който предложи тази промяна в закона – да не се позволява рекламата на хазарт на общинско и държавно имущество. Тази промяна мина на 30 април в Народното събрание. Искам да ви обърна внимание, че беше подкрепено от всички парламентарни групи – 199 народни представители гласуваха „за“ – каза ексдепутатът Михал Камбарев. „Хазартът е проблем в момента и трябва да намерим начин да го ограничим до нива, които не пречат на обществените отношения“ – призова той.
Предложението на Зарко Маринов бе подкрепено и от кмета Николай Мелемов. „Съгласен съм. Има логика в предложението на г-н Маринов. За шест месеца да го направим и да видим какво ще направим след това. Съгласен съм, че хазартът не е хубаво нещо.“ – каза кметът на Смолян.
Общинският съветник Валентин Кюлхански обаче не бе на същото мнение. „Искам само да кажа, че тези места за реклама са много важни. И са необходими, за да можем да осигуряваме някакви допълнителни средства. И се надявам с днешния проект за решение, и призовавам колегите да вземем това решение, и за този срок, който ще се подпише – за 5 години плюс шестте месеца. Ще получим някаква сигурност за тези 5 години, в които ще бъдем една идея малко по-спокойни. Така че призовавам всички колеги да вземат едно разумно решение и да ни подкрепят.“ – прикани той.
Кюлхански не спомена и дума за проблема с хазартната зависимост, до които водят рекламите на „спонсора“ на „Родопа – Смолян“, поставени на 350 стълба. И то на твърде ниската цена, която плаща EFBEТ за тях – 1666 лева на месец, или 20 000 лева на година. Не отговори и на призива на Венцислав Чавдаров от инициативния комитет, да се потърси и друго решение. „Не може изборът ни да е спорт или хазарт. Аз имам приятели, които са загубили всичко. Най-ценното е животът, не е далаверата, не е политическото решение. Различен свят не се гради с безразлични хора“ – каза Чавдаров.
Елена Радева („Нашият Смолян“) призова вносителя на докладната записка Димитър Кацаров да оттегли предложението си, даващо на „Родопа – Смолян“ стълбовете и билбордовете за 5 години, и да остане само това, което е за шест месеца. Кацаров отказа.
„Нека да удължим срока на решението с 6 месеца при същите условия до 20 май. Защо изключваме рекламата в централната градска част? Това е най-хубавата част за реклама. Ние го правим с презумпцията, че може там да има хазартна реклама. За това се иска механизъм – да се разработят тези гаранции, че няма да допуснем да се промъкне хазартът, рекламиран по централната част. Да гласуваме да остане само да продължи ползването за шест месеца при същите условия.“ – прикани Стоян Марев (ПП-ДБ).
След като председателят на ОбС Димитър Кацаров отказа да оттегли докладната си записка в частта за отдаване на стълбовете за 5 години, Елена Радева направи няколко предложения за редакция в докладната на Кацаров. Едното бе рекламата за стълбовете да се предоставя по цените на общинската наредба. Тя изчисли, че приходите от рекламата на 350-те стълба по общински цени ще достигнат 69 000 лева. А „Родопа-Смолян“ ги е предоставило на EFBET за 20 000 лева за година. Второто й предложение – на предоставеното общинското имущество да се рекламират дейности, „които не са свързани с дейности – идентични или сходни с хазартна дейност“. И двете предложения бяха подкрепени само от „Нашият Смолян“ и ПП-ДБ и отхвърлени от мнозинството на ГЕРБ, „Новото време“ и ДПС.