Инциденти

Всяка пета тежка катастрофа Смолянско е на шофьор от третата възраст

В понеделник възрастен мъж оцеля при катастрофа в маданското село Чурка. Инцидентът с 85-годишния дядо от Мадан стана в 7,30 часа сутринта. След като му прилошава той губи контрол върху колата „ВАС 21061“, излиза в ляво от платното и се блъска в скат под пътя.

Случаят е поредният, при който възрастен шофьор извършва тежко пътно произшествие. За жалост статистиката в Смолянска област сочи, че всяка пета катастрофа с пострадали е причинена от пенсионер.

През февруари 79-годишен блъска на пешеходна пътека в Златоград 33-годишна жена. Следващия месец 66-годишен шофьор на „Форд Фиеста“ губи контрол на завой и се удря в мантинелата, ранена е съпругата му. Следващия месец 70-годишен се забива в подпорна стена на пътя за Пловдив, докато през май се стига и до смъртта на 76-годишният Зарко Корчев от Настан. Мъжът карал мотопед, на ляв завой навлиза в насрещната лента и се удря в лек автомобил. По същото време 76-годишен мъж от рудоземското село Елховец се забива в бетонна стена и чупи ребра и прешлени. Катастрофите продължават и през лятото.

На 6 юни 79-годишният Минчо Г., болен от алцхаймер, не спира на пешеходна пътека и блъска майка с 8-годишншя ѝ син.

Най-много са катастрофите през юли. На пътя Смолян – Девин 74-годишен шофьор навлиза в насрещното и се удря в задната част на ремарке на камион. Ранени са шофьорът и пътничката. Следва нов тежък инцидент. 68-годишен шофьор от Мадан блъсна 25-годишната Наталия Костадинова малко след пешеходна пътека. Младата жена почина в болница след 14 дни в кома. 78-годишен с „Опел Зафира“ също загуби контрол над колата и се удари във „Фолксваген Пасат“ край Широка лъка, като прати в болница 27-годишна жена. По подобен начин и 68-годишен шофьор с „Хюндай Санта фе“ нацелва „Ауди А4“ на главния път за Пловдив и при катастрофата е ранен 32-годишния шофьор. Последните два пътни инцидента са от август, когато 71-годишен рудоземчанин на кръстовище в село Сопотот се удря в „Пежо 306“, а при удара пострада 29-годишна пътничка. Друг възрастен шофьор – 65-годишен мъж, рани при катастрофа 35-годишна жена на пътя Мадан – Златоград, която е с фрактура на китката.

„От началото на годината в Смолянска област са станали 296 пътно-транспортни произшествия. 58 от катастрофите са с участие на лица над 64-годишна възраст.

68 са тежките катастрофи, като 20 са с участници възрастни хора.

От всичките катастрофи ранените са 91, като 21 са възрастни хора. Убитите при катастрофи са четирима, един от тях е пенсионер“, сочи справката на сектор „Пътна полиция“, поискана от „Отзвук“.

През септември месец миналата година и смолянският общественик доц. Христо Гиневски стана жертва на възрастен шофьор. 76-годишният Керим Ферхад от кърджалийското село Добромирци шофира колата, която премаза смолянчанина в село Бенковски.

След трагичната загуба на доц. Гиневски от Инициативния комитет за защита интересите на квартал Устово, чийто председател бе той приживе, чрез народния представител д-р Даниела Дариткова, изпратиха предложение за законова промяна до Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения към Народното събрание за конкретни промени в Закона за движение по пътищата, касаещи възрастните шофьори. Част от тях са след 75-годишна възраст подновяването на свидетелствата за правоуправление да се осъществява през 3 години. Издаването на медицинско свидетелство за категория „В“ да бъде по утежнена процедура пред лекарска комисия. Да се формира досие на водачите, съдържащо подробен медицински статус и при нововъзникнали заболявания или задълбочаване на стари, да следва предсрочно медицинско освидетелстване и др.

Според действащото в момента законодателство в България шофьорските книжки за категории АМ, А1, А2, А, В, В1 и ВЕ са валидни за срок от 10 години; за категории C, CE, C1, C1E, D, DE, D1, D1E и T – 5 години, а на лицата с трайни увреждания се издават за срок до 5 години.

„В Европейския съюз има изследвания по темата, които показват че

процентът на смъртните случаи при шофьори над 65 г. е над 5 пъти по-висок от средния,

а на наранявания – 2 пъти“, коментира Владимир Тодоров – председател на Асоциацията на пострадалите при автомобилни катастрофи. В същото време не може да се въведе забрана за шофиране след определена възраст, защото е дискриминационно, но трябва да има специален регламент с мерки и изисквания към по-възрастните шофьори, който в нашето законодателство все още липсва.

Владимир Тодоров предлага няколко вида мерки – формиране на комплекс от медицински изисквания за здравословното състояние на шофьорите над 65 г. – периодични медицински прегледи, по-строги и по-детайлни за водачите на МПС в третата възраст, както и намаляване сроковете на валидност на свидетелството за управление.

Не само шофьорите над 65 г., но и възрастните пешеходци са изключително рискови. Статистиката показва, че всеки втори сред загиналите пешеходци е над тази възраст. Това пак е свързано с по-бавното им придвижване, с нереалната им преценка за приближаващи се автомобили, също и на обстоятелството, че обикновено са облечени в тъмни дрехи, особено ако се придвижват в тъмната част на деня и по пътното платно, а не по тротоарите.

След години наред мълчание и сеене на смърт на пътя в края на юли т. г. и от Народното събрание се заговори за промени в Закона за движение по пътищата. Предложенията включват 65-годишните шофьори да се явяват през две години на медицински прегледи.

Елена Павлова

Advertisement
Back to top button
Close
Close
Close