„ВиК“ търси още 1,3 млн. лв. за завършване на водния цикъл на Смолян

Г-жо Янчевска, пред Вас отново стои предизвикателството наречено „воден цикъл”. Ще успеете ли да приключите проекта в срок?
Крайният срок по Оперативна програма „Околна среда” е 31 декември 2023 г. с последни плащания. Т. е. съответните обекти трябва да бъдат и въведени в експлоатация. Знаете, че имаме закъснение в два от обектите. Това са втората част на водния цикъл по т.нар. жълт ФИДИК – инжeнеринг, едновременно проектиране и изпълнение. Договорът е сключен януари 2020 г., но с проектирането, съгласувателните процедури и всички други допълнителни изисквания, които поставиха от Община Смолян, процесът много се проточи. Реално строителството започна на 6 юни 2022 г. Договорът е доста по-голям от предишния – и като километри мрежа, които трябва да се изгражда, и като средства. И с добрата воля на изпълнителя ще трябва да съкратим доста сроковете. Ще направим всичко възможно да приключи до октомври следващата година, за да има време за приемателни комисии и всички останали последващи действия.
Много е забавен договорът за реконструкция на главния градски събирателен колектор в Смолян. Проблемът беше съвсем документален. Този колектор няма учредени сервитути, навремето са били по закон, в годините – над 40 години, в които е изграждан постепенно, върху него има вече много сгради, минава през много частни имоти и правата на достъп са ограничени. От десетина дни имаме одобрен идеен проект и фирмата започва да прави работен проект. Надяваме се, че ще приключи с наполовина съкратени срокове.
По първият договор, който две години се изпълняваше на територията на града, са останали много малко довършващи действия. Закъсненията са свързани с промени, които се направиха за преминаване през частни имоти. Останаха два клона, които още нямат разрешително заради съгласуването с „Геозащита” – Перник, и с МРРБ във връзка със свлачищните райони. Очакваме всеки момент да излезе становището на МРРБ и за около 40 дни да приключат строителните дейности. Забавяне има и там, където се съчетават строителните дейности по двата договора и се чака да премине жълтия ФИДИК, за да може да се направи цялостното асфалтиране, което е вменено по първия договор. Общо взето съчетаването на двата договора не е най-подходящо, но факт е, това е направено отдавна и ние сме в една реалност, с която трябва да се съобразяваме.
Ул. „Кольо Фичето“ от две години е разкопана, търпението на хората е изчерпано. Какво стана там?
Освен да се извиня на жителите на тази улица за това забавяне, друго не знам какво мога да кажа. Защото наистина забавянето е голямо – по много различни причини. Самата фирма вече два пъти прави организация за асфалтиране. Започва със закарване на машините, но и двата пъти е била спирана по различни причини. Единият път е заради това, че Община Смолян е имала проект за подмяна на бордюрите и тротоарите, и са ги спрели, за да може да минат първо те. И другия път – заради жълтия ФИДИК, да не минават върху новия асфалт големите багери и да не разбият настилката. В момента за тази улица има финансиране от три страни – по двата договора на „ВиК” и Община Смолян. Уверението е, че до края на другата седмица ще бъде асфалтирана улицата.
Има ли и други неасфалтирани улици и кои са те, беше заявено, че ще се започне от кв. Каптажа?
На последната среща бяха представени 11 улици, които щяха да се асфалтират. От тях вече една част – и на Каптажа, и на други места, са готови. Асфалтирани са ул. „Превала”, „Маестро Атанасов”, „Теменуга”, „Бърдо”. Започнати са ул. „Казашка” и „Цар Калоян”. Очаква се до края на тази или другата седмица да бъдат довършени. Улица „Келеш Саващо” – довършва се водопроводът, и ще бъдат възстановени стълбите. На ул. „Димитър Благоев” също е възстановена настилката. На ул. „Малина” започна асфалтирането, но се появи проблем – оказа се, че канализацията на цялата улица, незнайно защо е изключена и от двата договора. Наложи се миналата седмица „ВиК” да работи там и да подмени канализацията, за да може да се асфалтира. На ул. „Христо Смирненски” – довърши се водопроводът по втория договор, но имаме неясноти относно една част за отводняване и канализация. Взе се обаче решение да се асфалтира, като част от улицата ще се бетонира, защото е много стръмна.
Ще има ли санкции на фирмите, които не са асфалтирали улиците в срок?
Многократно е говорено, че по график асфалтирането по първия договор е заложено през цялото време и е няма конкретни дати за отделните улици. Ще бъде санкционирана фирмата само за тези улици, за които няма съчетаване между двата договора. Не мога да кажа колко точно ще бъде санкцията, води се кореспонденция, но тя ще бъде процент от последния сертификат, в който влизат тези асфалтови дейности, извършени след крайния срок по първоначалния график.
Същият хаос очаква ли се с асфалтирането и по жълтия ФИДИК?
Силно се надявам да не се получи. Не е точно хаос, малко по-различно стоят нещата при жълтия ФИДИК. Има графици и в момента по него се асфалтира на ул. „Миньорска” и ул. „Възход”. В момента възстановяват настилката малко по-бързо с оглед и предстоящия зимен сезон. Възстановяването на настилките върви малко по-организирано, надявам се така да продължи и до края.
През зимата в Смолян ще има ли разкопани и неасфалтирани улици?
Разкопани със сигурност ще има. Зависи и каква ще бъде зимата. Иначе няма как да приключим договора навреме, но трябва да се поддържа проходимост, която да е нормална при зимни условия и това ще се следи.
Доколкото стана ясно, в момента сте в процес на индексация на договорите, това ли е основният проблем за забавянето?
Официално не е така. Но неофициално в цялата страна фирмите изпитват големи затруднения и изчакваха да видят какво ще се случи. А цените на материалите скочиха много, някои от тях от 3 до 5 пъти. Има постановление на Министерски съвет за индексацията, промяна е направена в ЗОП и съгласно методиките започваме да правим допълнителни споразумения за договори, които не са приключили. Проблемът е в съфинансирането по проекта. В момента трябва да осигури допълнително финансиране от около 1,3 млн. лв. „ВиК” и се търсят възможности, които да не се отразят на цената на водата. Надявам се, че ще успеем да се справим с кредита, който може и да се увеличи. Задачата ни е да намерим ресурс в рамките на приходите да си позволим и този разход.
Т.е. ако намерите допълнително финансиране, цената на водата няма да се увеличи?
Такова е нашето желание и се надявам, че ще успеем да се справим.