НА ФОКУСПолитика

Трета лента Смолян – Пловдив ще има, ама друг път

Приоритетите на Смолянска област се поставят и чуват на най-високо ниво. С това правителството показва, че то е сериозно ангажирано с проблемите на Смолянска област, поставени и лично пред премиера Борисов, и пред министър Павлова. Моята признателност за този изпълнен ангажимент е към тях“. Думите са на областния управител Недялко Славов и са изречени преди 5 години, след като Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) обяви обществена поръчка за прединвестиционно проучване с цел да се изгради частична трета лента между Асеновград и Смолян за скромната сума от 154 000 лева.

Пет години по-късно правителството, премиерът Борисов и АПИ, на които Славов е толкова признателен, показаха нагледно, че третата лента Асеновград – Смолян е по-назад в приоритетите от един „превантивен“ ремонт на пътя до Кръстова гора и Лъки. За третата лента АПИ отпусна 150 хиляди лева, а за превантивния ремонт – 58 милиона.

Ремонтът – веднъж „превантивен“, друг път „повече от необходим“

„Утре започва ремонтът на 31 км от път III-861 Югово – Лъки, по който се пътува до едно от най-светите за християните места в Родопите – Кръстова гора. Инвестицията е за около 58 млн. лв. и е от бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“.

Така започва прессъобщението на пътната агенция, изпратено на 14 август до медиите. След което се обяснява колко важно за обществото е това решение. „Третокласният път е единствената пътна връзка на Община Лъки с областния център Пловдив и е най-пряка връзка на областта с Община Баните в Смолянска област“, аргументира се пътната агенция. Като ни информира и, че по пътя „ежедневно преминава тежкотоварен трафик от предприятията за добив и преработка на оловно-цинкова руда в района.“ И в края на съобщението скромно отбелязва, че ремонтните дейности ще се извършват от дружеството, с което АПИ има договор по ЗОП за поддържане на републиканските пътища в област Пловдив.

Дружеството, чието име АПИ не споменава, е „Европейски пътища“ (новото име на „Пътища Пловдив“), която е част от „Грома холд“ – новото име на благоевградската фирма „Агромах“, срещу чиито шефове имаше дело за пране на пари, а един от тях – Методи Бачев, почина внезапно в началото на юни от инфаркт след планова операция на носа. Бачев придоби национална известност, след като бe записан пo време нa шумно празненство през 2016 г. дa твърди, чe между кмeтa нa Cимитли и прeмиeрa Бoйкo Бoриcoв e имaлo ocoбeнa физичecкa близocт.

Фирмата бе избрана за изпълнител за извършване на поддържане (превантивно, текущо, зимно и ремонтно – възстановителни работи при аварийни ситуации) на републиканските пътища в област Пловдив в началото на октомври миналата година. Договорът между АПИ и „Европейски пътища“ АД е за 5 години и е на стойност 28 милиона лева, т. е. по 5.6 млн. лева на година зимно поддържане.

Именно по този договор, който се явява копчето, Агенция „Пътна инфраструктура“ зашива балтон – „превантивен“ ремонт на 31 км път за 58 млн. лв., или 1.9 милиона лева на километър. Според журналистическо проучване на „Медиапул“ цената за ремонт е завишена с 1 млн. лева на километър . В сравнение с ремонтите по оперативна програма „Региони в растеж“, където има търгове и се правят поръчки, защото парите са от еврофондовете, ремонтите излизат средно около 800 хил. лв. И то за основен ремонт.

Началникът на Областното пътно управление в Пловдив Йордан Калев обясни пред БиТиВи, че в случая е възложен „превантивен“ ремонт, т.е. пътят си е здрав, но се извършват дребни ремонти, които да предпазят пътя от разрушаване, за да не се налага основен ремонт. Изявлението му предизвика широк отзвук в медиите и социалните мрежи. От АПИ отговориха с ново прессъобщение: „Започнатите през седмицата ремонти на 7,6 км от Подбалканския път I-6 между Карлово и с. Васил Левски и на 31 км от третокласния път III-861 Югово – Лъки – отсечката за Кръстова гора, са необходими за безопасността на пътуващите. Агенция „Пътна инфраструктура“ прави това уточнение по повод манипулации и внушения в социалните мрежи, че се ремонтират здрави пътища.“

„Ремонтът на 31 км от път III-861 Югово – Лъки, по който се пътува до едно от най-светите за християните места в Родопите – Кръстова гора също е наложителен и необходим. Третокласният път е единствена пътна връзка на Община Лъки с областния център Пловдив и е най-пряка връзка на областта с община Баните в Смолянска област. Пътят, построен през 50-те години на миналия век, ежедневно се ползва от тежкотоварни камиони, превозващи суровина от предприятията за добив и преработка на оловно-цинкова руда в района. Трасето преминава през тежък планински терен, с голям надлъжен наклон и в по-голямата си част е без необходимия габарит.

Проектът включва ремонт и усилване на съществуващата асфалтобетонова настилка, както и на съоръженията по трасето, укрепване и обезопасяване на скатовете, осигуряване на отводняване, обновяване на всички пътни принадлежности – ограничителни системи, знаци и хоризонтална маркировка.
От всичко посочено е видно, че това не са „здрави“ пътища и ремонтът им сега е повече от необходим за безопасността на всички пътуващи.“

Когато АПИ заобикаля закона за обществените поръчки и възлага ремонти без търг и конкурс за десетки и милиони левове с висок корупционен индекс, тези ремонти са „превантивни“. А когато трябва да отговаря защо ремонтира толкова скъпо „здрави“ пътища, те наричат въпросите „манипулации и внушения“.

Случаят с ремонта на „път III-861 Югово – Лъки“ отново поставя въпроса води ли правителството регионална политика, има ли приоритети или просто усвоява пари и подхранва корупционни схеми. Защото и министри на регионалното развитие, и областният управител, който е представителят на правителството в Смолянска област, определят разширението на пътя Смолян – Пловдив с трета лента като най-важния инфраструктурен проект за Средните Родопи.

Единствената гаранция, че ще бъде реализиран проектът за уширение с частична трета лента на пътя Асеновград-Смолян е стабилното правителство на Бойко Борисов, заяви през октомври 2015 г. в Чепеларе Цветан Цветанов.

Третата лента – пропаганда преди избори

На 16 юли 2015 г. Агенция „Пътна инфраструктура“ обяви обществена поръчка за прединвестиционно проучване с цел да се изгради частична трета лента между Асеновград и Смолян на скромната стойност 154 000 лева и срокът за изпълнение от 75 до 90 дни. По този повод областният управител Недялко Славов заяви: „Това, че пътната агенция е обявила поръчката, показва, че приоритетите на Смолянска област се поставят и чуват на най-високо ниво. С това правителството показва, че то е сериозно ангажирано с проблемите на Смолянска област, поставени и лично пред премиера Борисов, и пред министър Павлова. Моята признателност за този изпълнен ангажимент е към тях“. За кмета на Смолян Николай Мелемов и областен ръководител на ГЕРБ третата лента е нова възможност за развитието на Родопския регион, за всички сфери на икономиката.  „Път от Асеновград до Смолян с частична трета лента плюс отваряне на пункта към Гърция – това ще е нов тласък за района ни. А добрата новина е, че всички тези дейности са финансово обезпечени и вече са необратими“, подчерта Мелемов, който тогава е кандидат за втори мандат като кмет на Смолян.

„След реализиране на проектите, за които вече има осигурено финансиране, област Смолян драстично ще промени своя облик и ще се радва на една от най-развитите инфраструктури”. Това заяви областният управител Недялко Славов във през май 2018 г. на пресконференция, на която той и неговите заместници Андриян Петров и Владимир Гърбелов представиха отчет за първата година от мандата си. Единият от тези проекти е третата лента по пътя Смолян – Пловдив.

И в Чепеларе третата лента бе употребена предизборно в полза на кандидата на ГЕРБ за нов мандат Тодор Бозуков. По време на предизборната си обиколка бившият втори в партията Цветан Цветанов заяви: „Единствената гаранция, че ще бъде реализиран проектът за уширение с частична трета лента на пътя Асеновград-Смолян е стабилното правителство на Бойко Борисов.“

Изборите отминават и поръчката за прединвестиционно проучване на трета лента бързо е забравена. През май 2018 г. Недялко Славов реши да даде пресконференция, на която да отчете първата си година от втория си мандат. Тогава той обеща, че Смолян „драстично ще промени своя облик“ и ще е сред областите с „най-развитите инфраструктури“.

Малко по-рано – през февруари 2018 г. , министърът на регионалното развитие Николай Нанков обеща, че след месец ще е готова предпроектната разработка за строителство на трета лента по пътя Асеновград – Смолян. „Това е изключително приоритетен проект за областта, която е единствената, чиято основна връзка с вътрешността на страната е по второкласен път и е най-необлагодетелствана от транспортна гледна точка.“ – каза Николай Нанков и обеща до края на 2018 г. да се обяви обществена поръчка за избор на изпълнител, а през 2019 г. да започне строителството. Нищо подобно не се случи.

В сряда, 26 август 2020 г., запитан от „Отзвук“ докъде стигна проектът за трета лента, областният управител Недялко Славов обяви, че се подготвя техническо задание, което щяло да е готово до края на 2020 г.

Дали това е поредното обещание на управленската безпомощност скоро ще видим. Факт е обаче, че парадиращият от 10 години със строителство на пътища и магистрали премиер Бойко Борисов не дойде нито веднъж с „джипката“ до Смолян, а в редките случаи, когато посещаваше града, кацаше с хеликоптер. Този факт е най-голямо признание за провала на собствената му регионална политика.

Advertisement

ЕДИН КОМЕНТАР

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close