Седмокласниците от област Смолян са трети на матурите в страната

Седмокласниците от област Смолян са трети на матурите в страната и отново са сред регионите с най-висок среден брой точки и по двата предмета на националното външно оценяване. На първо и второ място са съответно София-град и Варна. Най-нисък е средният резултат в Сливен, Видин и Силистра, като през тази година към тях се присъединява и Монтана.
Близо 70% от седмокласниците разбират това, което четат. Почти 60% от тях разчитат също внушенията на цитат от изучавана литературна творба. Около половината обаче се затрудняват да извличат информация от схематично представени данни – в таблица или диаграма, а не в свързан текст, съобщават от пресцентъра на МОН.
Такива са част от изводите от националното външно оценяване по български език и литература и по математика в VII клас. Резултатите от изпитите бяха публикувани днес.
Средният успех по български език и литература е съизмерим с този през миналата година – 53,63 точки от максимум 100 през 2022 г. спрямо 53,83 през 2021 г.
Очаквано, седмокласниците се справят по-добре със задачите с избираем отговор. Над 80% от учениците нямат проблем с откриването на синоним на дадена дума и разпознават вида на местоимение. Повече от 70% от тях обаче не успяват да определят дадено изречение по състав.
При задачите със свободен отговор най-трудни за децата са глаголните времена и преобразуването на обособена част в подчинено изречение. Всеки четвърти ученик е получил максималния и около максималния брой точки на задачата, свързвана с поправяне на грешки в текст.
Около две трети от учениците се ориентират в изучавани творби по отношение на жанр, мотив, герои, образи. Малко над 40% не успяват да свържат герой от изучена творба със съответната му характеристика.
Тазгодишните резултати по математика бележат спад за първи път от 2019 г. насам. Средният резултат е 35,32 точки при максимум 100, спрямо 37,94 точки през миналата година.
Вероятно една от причините за това е фактът, че този випуск ученици беше обучаван най-дълго в електронна среда от разстояние – през втория срок на V клас, целия VI клас и частично в VII клас. Това личи ясно от по-слабия резултат при задачите, свързани с математически умения, които се очаква да се придобият в VI клас – например задачата за намиране на страна на триъгълник, като се използва Питагоровата тройка числа. На изпита по български език и литература такъв дефицит се наблюдава при определянето на времето на глаголна форма.
Максималният брой от 100 точки и по двата предмета са постигнали трима ученици – толкова, колкото и през предходната учебна година. В сравнение с 2020-2021 г. обаче е намалял броят на учениците, които имат 0 точки и по двата предмета. Сега те са 33 ученици, а преди година са били 44.
Седмокласниците с максимален брой точки по български език и литература са 9, а по математика – 284. Нито една точка не са успели да получат 214 ученици по български език и литература и 240 – по математика.
Нели Гергьовска