Проектът „Родопска магистрала“, свързващ България с Гърция отново влиза в дневния ред на правителството
По първоначални разчети ще бъдат необходими около 55 млн. евро
При посещението си в Смолян министърът на регионалното развитие Андрей Цеков обяви, че съвсем скоро започва подготовката за ново скоростно трасе Пловдив – Смолян – Рудозем.
Днес става ясно, че МРРБ започва работа по два проекта – скоростно трасе Пловдив – Рудозем и магистрала през Родопите.
„Агенция „Пътна инфраструктура“ предвижда още през второто полугодие на тази година да обяви обществена поръчка за изработване на разширен идеен проект с пълни инженерно-геоложки проучвания и ПУП-ПП за скоростен път Пловдив – Смолян – Рудозем“, посочиха за „Капитал“ от ведомството.
Това е важна новина далеч не само за пловдивчани, които искат да стигат по-бързо до гръцките плажове. Транспортните връзки с Гърция и пътища в България в направлението север-юг са от стратегическо икономическо и военно значение. Този проект значително би съкратил времето за пътуване до Гърция и до пристанището в Кавала.
Както знаем Смолян е единствената в страната област без първокласен път или автомагистрала, както и без жп линия.
В момента пътят Смолян – Пловдив, или II-86, е двупосочен с по една лента и много завои, с малки радиуси и ограничен брой участъци с възможност за изпреварване, което повишава риска от пътнотранспортни произшествия, а често там стават и свличания, които затварят части от него. „Изграждането на скоростното трасе ще облекчи значително трафика по второкласния път II-86, по който в момента преминава целият трафик между Пловдив и Смолян“, посочват от АПИ. „С изграждането на скоростния път ще се осигури бърз и безопасен достъп до Смолян и ГКПП Рудозем, допълват от пътната агенция.
Според предоставената от АПИ информация е предвидено новият участък да е с дължина 100 км, като трябва да започва от АМ „Тракия“ при село Костиево и да завършва при ГКПП Рудозем, като се пресича с път II-86 в района на граничния пункт. По него превозните средства ще могат да се движат с 90 км/ч, което означава, че разстоянието от Пловдив до граничния пункт ще може да бъде изминавано за около час.
Предвижда се преминаването да става през ГКПП Рудозем, който според областния управител на Смолян Захари Сираков и според обещанията от гръцка страна се очаква да започне да отвори още тази година.
Прогнозната стойност на поръчката за проектиране тази година ще е 7.2 млн. лв. с ДДС, а според АПИ средствата са предвидени в държавния бюджет за тази година. Ако няма обжалване на тръжната процедура, се очаква до края на годината да бъде сключен договор и да започнат дейностите по проектирането. Срокът за изработването на проекта ще е 180 календарни дни. Няма яснота обаче колко време би отнело строителството на самия път, но министър Цеков, при посещението си в Смолян, посочи, че реално строителство може да започне не по-рано от 4-5 години.
На същата среща в Смолян Андрей Цеков обсъди и подобряването на съпътстващите връзки между новото трасе и населените места, покрай които пътят ще премине.
Той определи като приоритетен проекта за изграждането на трета лента с обща дължина 13 км в отделни участъци по направлението Асеновград – Смолян. Според министъра се очаква до няколко месеца да има избран изпълнител за проектиране на тези участъци, което би подобрило и обезопасило значително пътуването по това направление.
Проектът „Родопска магистрала е замислен и влязъл в дневния ред на управляващите още през 2015 година, но до реални действия до момента така и не се е стигнало.
Сега този проект отново излезе на дневен ред и за да стане реалност пътната връзка между основните селища в Родопите, до Гърция ще бъдат необходими около 55 млн. евро.
Почти едно десетилетие по-късно проектът се поизтупва от праха и за него има бледозелена светлина. За изграждането на пътна връзка между основните селища в Родопите, до Гърция ще са необходими обаче около 55 млн. евро.
При посещението си в Смолян министър Цеков каза, че ще бъдат анализирани възможностите да бъде изграден скоростен път oт Блaгoeвгpaд пpeз Дocпaт – Cмoлян – Maдaн – Kъpджaли – Xacĸoвo, ĸoйтo e зaлeгнaл в cтpaтeгичecĸитe пpиopитeти нa страната, като идея за проект още през 2015 година, но по него не е работено.
„Poдoпcĸaта мaгиcтpaлa“ трябва да пpecичa Гoцe Дeлчeв, Дocпaт, Бopинo, Дeвин, Смолян, Apдинo, Kърджали, Kpyмoвгpaд, Ивaйлoвгpaд и да зaвъpши в гpъцĸoтo ceлищe Kипpинoc.
Проектът за изграждането на магистрала през Родопите е все още в идейна и проучвателна фаза, и за да стане факт ще минат вероятно доста години.