
Г-н Хумчев, малко повече от месец сте областен управител на Смолянска област. Намирате ли разлика от времето преди 8 години, когато бяхте зам.-областен управител?
Разликата е огромна. Първо политическата конюнктура се промени през последните 8 години. Има разлика и в дейността като заместник и като областен управител. Отговорностите са по-големи и натовареността също е доста голяма. Повечето от хората ги познавам. Няма голяма разлика от 2013 г., и това ми дава предимство, с което да започна. В Областна администрация работят изключителни професионалисти и дългогодишни служители. Съвсем малки корекции направихме на ресорите, за да може всеки един от служителите да бъде натоварен еднакво.
Когато г-н Сабрутев стана областен управител по време на служебното правителство беше затрупан с жалби, продължи ли това и при Вас?
Да, имаме и ние доста сигнали. За около месец и половина, откакто съм областен управител, разгледахме доста такива и продължаваме.
При встъпването си в длъжност казахте, че ще има – цитирам: „Нулева толерантност към корупцията!” – това означава ли, че досега в областната администрация и държавните структури в областта, е имало корупция и как ще се справите с нея?
Няма да търсим предишни грешки, не казвам, че е имало корупция, но в обществото има все още усещането,че това е проблем № 1 за страната от години насам. Неслучайно казах тези думи, защото не ми се иска при мен да идват хора, които имат такива намерения. Това е един бич за обществото. Мотото на правителството и министър председателя е точно това и се надяваме действително цялото наше управление и администрации да се отърват от тази порочна практика и да започне да се прилага закона в цялата му сила към всеки един. Така, както са приети законите в страната, така да се отнасят към всеки един човек, било то с възможности или без. Считаме, че само по този начин – изпълнявайки закона, може да започне истинската промяна.
Как мислите, ще започне ли тази промяна и има ли шанс да се осъществи?
Тя трябва да започне отнякъде и ние на местно ниво трябва да се примера за това нещо. Нямаме доказателства дали някъде е имало или има такава корупция, но трябва да направим така, че в обществото да имат повече доверие на тези институции, да направим така, че думата корупция да не се отнася най-вече за държавните и общински администрации и действително да започне една такава реална промяна. Уверявам ви, че няма да го допуснем това да се случи в Областна администрация и ще се проверява всеки един сигнал или предпоставка за корупция, за неспазване или заобикаляне на закона.
Значи ще бъдете безкомпромисен?
Абсолютно безкомпромисен. Моето намерение, искане, желание, дори мога да го нарека мечта, е действително малко по малко да цялата държавна система да се отърсва от тези порочни практики.
Връщам се пак на деня при встъпването в длъжност – казахте още, че действията ви ще бъдат насочени изцяло към това област Смолян и Родопите да получат едно специално отношение. Започна ли този процес и имате ли план за действие?
Още от първия и втория ден започнахме работа в тази посока. Първо нашето желание е да предотвратяваме кризи. Предприехме веднага след встъпването ми в длъжност няколко стъпки относно коронакризата. Другото нещо, с което веднага се заехме е да проучим състоянието на всички реки и речни корита на територията на областта. Изготвихме един подробен анализ.
А какво е състоянието на речните корита в областта?
Доста проблемни са речните корита, както извън, така и в урбанизираните територии. Изпратили сме един дълъг списък с искане за финансиране. Надявам се Междуведомствената комисия да ни отпусне средствата, за да може веднага да започнем проектиране и поне на най-проблемните места да започне работа за почистване. Друго, което сме предприели, което е с голямото съдействие и желание от страна на народните представители от „Продължаваме промяната“ – г-н Камбарев и от „Демократична България” – г-н Маринов, които много настоятелно и последователно работят във връзка с проектирането на третата лента на пътя Смолян – Асеновград, който се оказа, че през последните години е било нищо, но от сърце.
Ако се замислим, нямаме почти нито един републикански път, който да е в идеално състояние. Освен, че няма проект за трета лента ІІ-86 е изцяло компрометиран. На него са свлачището на Тикале, недовършеният ремонт Средногорци – Рудозем, да не говорим за пътя Смолян – Рудозем през Фатово, Момчиловци – Баните, Смолян – Горна Арда, Девин – Доспат, и т.н…
Нашето голямо желание, искане и настояване, заедно с народните представители Камбарев и Маринов, които са по-активни и искат да се случват нещата, е да продължи изграждането и реконструкцията на тези пътища, които бяха започнати Баните – Момчиловци и пътят Средногорци – Рудозем, и да бъдат довършени. Очакваме приемането на бюджета и след това всички да насочим цялата си енергия те да бъдат довършени. За Тикале – този обект е възложен на „Автомагистрали“ с ин-хаус поръчка, сега в момента е спрян за проверка. Там има един проблем с проектирането. Заложено е изграждането на полутунел, с което строителят не е много съгласен. Предстои тази седмица в АПИ да заседава комисия, която да оцени ефективността на този полутунел и стойността му, и да се помисли върху варианта за изграждане на още едно платно, което би било може би по-удачния вариант и по-бърз като изпълнение.
Какво е вашето лично мнение – защо Смолянска област, винаги е била на последните места в списъците за ремонти по пътища?
И аз не мога да си обясня. По време на изборите говорихме как нашата планина е едно съкровище, което е изоставено. Не мога да си го обясня, защо наистина през годините се неглижира нашата област. Направихме анализ на публичните държавни собствености, които са атракции – например пещерите, и го изпратихме в Министерски съвет. Предстои да се вземе решение дали тези изключително публични държавни собствености ще продължат да функционират по този начин. Скоро имаше доста задълбочен репортаж по тази тема във вашата медия – за „Дяволското гърло”. Трябва да направим така, че да има полза за голяма част от населението на териториите на тези общини. В момента не се знае тези средства, които постъпват къде отиват, защо отиват.
Работи ли се сериозно по въпроса за отварянето на КПП Рудозем, който пункт населението в областта очаква
и следи с особено внимание?