ОБЩЕСТВО

Десетки жалби и сигнали срещу мудното строителство на пътя Средногорци – Рудозем

Недоволство тресе община Рудозем заради мудната и нехайна рехабилитация на пътя от Средногорци. Общината е затрупана с жалби, а хората се чудят как да опазят автомобилите си. Причината са направените над 50 напречни разреза на пътя, които по проект трябва временно да бъдат асфалтирани, за да не създават трудности на населението. От месеци пътуването в участъка от около 4 километра е изправя на нокти и шофьори и пътници.

Рехабилитацията на трасето започна през септември 2018 година. А срокът за изпълнение е 16 месеца, т.е. до пролетта на 2020 г. До момента обаче са изградени само няколко подпорни стени, изкопани са отводнителните канали и са направени 51 напречни разреза, които се оказаха най-голямата неприятност за пътуващите.

Трасето, което трябва да бъде рехабилитирано и реконструирано е с дължина 7 км и е част от второкласния път II-86 Средногорци – Рудозем. Инвестицията е за близо 11 млн. лв. с ДДС. Проектът се съфинансира от Програмата за трансгранично сътрудничество „ИНТЕРРЕГ V-A Гърция – България 2014-2020 г.“ и националния бюджет, чрез Европейския фонд за регионално развитие.

Ремонтът на път II-86 е разделен на два участъка. Първият е с дължина около 3,8 км. Започва в края на Средногорци и завършва в началото на кв. „Койнарци“ в Рудозем (от км 125+727.46 до км 126+600 и от км 126+750 до км 129+660). Отсечката ще бъде реконструирана като е предвидено възстановяване на пътното тяло чрез изграждане на нова пътна конструкция, ще бъдат положени основни пластове от скални материали и нова асфалтова настилка. Отводняването ще бъде подобрено като се направят отводнителни улеи, окопи и водостоци. Предвидено е изграждането на бетонови и стоманобетонови подпорни стени. В отсечката има 5 мостови съоръжения, чиито габарити ще бъде уширени. На съоръженията ще се подменят пътната плоча, тротоарните блокове, хидроизолацията, асфалтовата настилка, предпазните огради и др. Вторият участък е близо 3,2 км. Той започва от кв. „Койнарци“ в Рудозем и завършва след кв. „Освобождение“ в близост до бензиностанцията (от км 129+660 до км 132+920). Планирана е подмяна на асфалтовата настилка, подобряване на отводняването, ремонт на подпорни стени и мостово съоръжение. На двата участъка ще се обрушат скалните откоси и на необходимите места ще се монтират предпазни стоманени мрежи. За допълнително укрепване на откосите е предвидено затревяване, засаждане на дървета и храсти. Ремонтираният път ще бъде с нови ограничителни системи, пътни знаци и хоризонтална маркировка.

Изпълнител е „РУДОЗЕМ ГФ 2016“ ДЗЗД, в което участват: „Галчев инженеринг“ ЕООД и „Фармвил“ ЕАД. Стойността на договора е 10 691 928,85 лв. с ДДС, а срокът за изпълнение е 16 месеца. Строителният надзор ще бъде осъществен от „Пътинвест инженеринг“ АД. Договорът им е за 220 574,40 лв. с ДДС. Авторският надзор е на „Илия Бурда“ ЕООД. Техният договор е за 1 200 лв. с ДДС.

Кметът на Рудозем Румен Пехливанов: Постоянно получавам жалби и хората ме молят да направя нещо

Румен Пехливанов

Г-н Пехливанов, получихме множество оплаквания от жители на Рудозем за пътя, който в момента се рехабилитира. Според вас справя ли се изпълнителя със задачата?
Това е много сериозен проблем. Хората приемат, че ще има затруднения, но не приемат това, което прави фирмата-изпълнител – тези изкопи да останат така цяла зима. Има 51 напречни разреза открай докрай. Строителството започна през 2018 г. Първото, което направиха е изкопи за изграждане на подпорни стени, след което се заеха с изкопите за отводняването. И от там се тръгна с целия проблем. Може би най-добре беше всички тези прорези временно да се асфалтират, докато вървят другите дейности. Най-редовно идват хората при мен да се оплакват. Дори цели групи от недоволни граждани. Постоянно получавам жалби и ме молят да направя нещо. Има и постоянно пътуващи, които са от община Мадан и работят в „Рубелла“. Много рудоземчани също пътуват на работа в Мадан, включително и моята съпруга и от първо лице знам какво е всеки ден по два пъти най-малко да се лашкаш по този път. Разстоянието се взимаше за 20 минути преди да почне ремонтът. Сега, ако трябва да пазиш колата, повече от половин час за отсечката от 7 километра.

Водили ли сте разговори с възложителя – АПИ, с областния управител …?
Честно казано фирмата-изпълнител не се държи адекватно. Постоянно нанасят различни поражения и въобще не се съобразяват с проблемите, които причиняват на населението. Многократно съм повдигал въпроса пред ръководителя на Областно пътно управление – Смолян, също и пред областния управител. Издадено им е разпореждане да обезопасят и да подготвят за зимни условия трасето, каквото и да означава това, не знам дали включва и асфалтиране на тези напречни прорези. Но при всички случаи фирмата не прави никакви стъпки да асфалтира. Само ги запълва с трошен камък. Интересното е, че една част от обекта след Койнарци, въобще не е започвана. Този подобект е спрян за това, че все още няма решение за изместване на водопровода, който минава под пътя. Според мен изпълнителят тенденциозно използва това, като по този начин си удължава времето за работа, защото реално ако трябва да работи на двата подобекта, ще й трябват много работници, механизация и т.н., което не го виждам как ще стане. Отношението на хората към тази фирма е ужасно.

Всеобщото мнение е, че нямат капацитет нито по отношение на работна ръка, нито с техника?
Така е. Носи им се славата и, че не плащат. Масово хората, които са наети, работят седмица-две, после спират докато не им платят. Със зор си получават възнаграждението. А в същото време и не проявяват никакво разбиране към местните жители. Един пример ще ви дам с оптичната мрежа, с която Община Рудозем е свързана с държавната администрация. От фирмата не полагат никаква грижа за опазване на държавното имущество. В проекта им е заложено оптиката да бъде внимателно извадена и да не се нарушава целостта. А те късат, на никой не се обаждат. В същото време ние стоим по два дни без връзки, което ни създава много сериозни проблеми. Спират движението когато си поискат, няма график, няма оповестяване. Преди няколко дни минавам, един кран препречил и двете платна, чакахме 30 минути. Нямат никаква временна организация на движението. При всяка месечна среща АПИ им прави забележки, дава им разпореждания, но какво се изпълнява от това и какво не, никой не знае. Питам се къде в случая строителният надзор.

Недоволство в община Рудозем заради мудната рехабилитация на пътя от Средногорци

Община Рудозем е затрупана с жалби, а хората се чудят как да опазят автомобилите си. Причината са направените на пътя Средногорци – Рудозем над 50 напречни разреза на пътя, които по проект трябва временно да бъдат асфалтирани, за да не създават трудности на населението. "Това е много сериозен проблем. Хората приемат, че ще има затруднения, но не приемат това, което прави фирмата-изпълнител – тези изкопи да останат така цяла зима. Не правят никакви стъпки да асфалтират прорезите. Само ги запълват с трошен камък. Постоянно получавам жалби и хората ме молят да направя нещо", каза кметът на Рудозем Румен Пехливанов.

Публикувахте от Вестник Отзвук в Четвъртък, 6 февруари 2020 г.

 

 

 

 

Advertisement

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close
Close