Да се пишат правила и закони под диктовката на чувства, емоции и това какво на някого му се струва, без да е проверил, без да е анализирал, е несериозно, особено в 21-и век“, казва адв. Александър Кашъмов в интервю за „24 часа“. Поводът са промените в Наказателния кодекс, които влязоха в сила от 8 август тази година. С промените в Наказателния кодекс (НК) се въвежда отнемане на автомобил в случаите, когато дори и само формално е констатирана употреба на алкохол над 1,2 промила или на наркотични вещества и техните аналози.
Дали обаче тези мерки са адекватни спрямо другите наказания в НК за подобни деяния?
Отива се към драстични мерки, които не са адекватни спрямо другите наказания в НК. За умишленото деяние, при което е причинена телесна повреда, смърт при неспазване на правилата при управление на автомобил, отнемане изобщо не се предвижда. То не е задължително, а по преценка на съда, когато при управление на автомобил не са спазени правилата и по непредпазливост е причинена телесна повреда, смърт или смърт на повече от едно лице.
Дали става дума за недоглеждане, за некомпетентност или просто законодателят е бързал да вземе някакви по-крайни мерки, адв. Кашъмов коментира, че според него има от всичко изброено. „Има и прибързаност, има и работа на парче, и неразбиране, и некомпетентност. Изключително много са факторите, които влияят. Въпросът е, че имаме лош законодателен процес, некачествени закони и след няколко месеца отново ще се съберем като общество около поредния казус, в който пак ще се каже, че законът не работи.
„И пак народните представители, с извинение за израза, но като група овце ще се втурнат да действат на парче. Трябва да се приключи с тази практика.“ – смята адв. Кашъмов.
„Още преди години бяха приети промени в Закона за нормативните актове, които създават изискване за прозрачен законодателен процес, в който се публикуват както текстовете, така и обосновката, оценка на въздействието и се провежда обсъждане със заинтересованите страни. Това означава всички групи и асоциации, които имат интерес или са засегнати от дадено право, да дадат становище, критична гледна точка, за да има накрая по-качествен закон. Това не се случва.
Просто някой решава, че ако увеличи наказанията за каране в пияно състояние или под наркотична зависимост, нещата ще се оправят. Не, няма. Само ще се създадат допълнителни проблеми както пред системата, така и пред гражданите, които ще се окажат потърпевши.“